Yüksek IQ Seviyesi İle Bağıntılı Özellikler
Modern psikolojinin en önemli araştırma alanlarından birisi zeka araştırmalarıdır. Zeka seviyesini belirleyen genetik, beslenme ve eğitim gibi çeşitli etkenler vardır. Bu yazımda zekayla ilgili araştırmalara dayanarak zekanın korelasyon halinde bulunduğu özelliklerin derlemesini sunacağım. Yazıda büyük oranda yararlanacağım kaynak Stuart Ritchie’nin “Intelligence: All That Matters” kitabı olacak. Yazıda, zeka araştırmalarının güvenilir olduğunu varsayacağım –ki öyleler-.
İlk korelasyonumuz zeka
ve sınav notları arasında. Psikolog Ian Deary 70.000+ 11 yaşında öğrenciye
IQ testi yapmış ve onların verilerini toplamış. Bu verileri öğrenciler 16
yaşına geldiklerinde İngiltere ve Galler’deki girdikleri sınavdaki
başarılarıyla karşılaştırmış. Sonuçlar 0.81 oranında bir pozitif korelasyon
olduğunu göstermiş. (Korelasyon oranı -1 ile +1 arasındadır. -1 maksimum
negatif korelasyon iken +1 maksimum pozitif korelasyondur. Bu durumda 0.81 epey
yüksek bir korelasyon olduğunu gösteriyor.) (Deary, Strand et
al. 2007) Türkiye’de her ne kadar bu konuda kapsamlı bir
araştırma yapılmamış olsa da sınavlarda test edilen okuduğunu anlama, matematiksel
problemleri analiz etme ve çözüme ulaştırma, 3 boyutlu algı gibi yeteneklerin
IQ ile bağıntılı olduğunu bildiğimizden aynı sonuçların çıkacağını tahmin
edebiliriz.
İkinci korelasyonumuz
zeka ve sosyal sınıf arasında. Zeki insanlar daha yüksek sosyal sınıflara girme
eğilimindeler. Korelasyon oranı 0.30-0.50 arasında değişiyor. (Strenze 2007) Burada sosyal sınıf ve zekanın birbirinden ayrılamaz
olduğu ve yüksek IQ’nun halihazırda yüksek sosyal sınıfa sahip olan insanlarda
olduğu iddia edilebilir. Bu konuda da araştırmalar yapılmış. Çocukların
doğdukları sosyal sınıf ve IQ değerleri kaydedilmiş ve ulaştıkları sosyal
sınıflar ile karşılaştırılmış. Sonuç olarak sosyal sınıfın kişilerin zeka seviyesini
belirlediği gibi IQ’nun da kişilerin sosyal sınıfını belirlediği gözlemlenmiş. (Deary, Taylor et
al. 2005)
Üçüncü korelasyonumuz
zeka ve sağlık seviyesi arasında. Yapılan bir araştırma daha zeki olan insanların
daha fazla egzersiz yaptığı, daha iyi bir diyete sahip olduğu ve daha az sigara
içtiğini göstermiş. (Gottfredson 2004)
Dördüncü korelasyonumuz
zeka ve ölüm oranı arasında. Yapılan bir araştırma çocuklukta 15 IQ daha yüksek
olanların ilerleyen yıllarda ölüm oranlarının düşük olanlara göre %24 daha
düşük olduğunu göstermiş. (Calvin, Deary et
al. 2011) Bu konudaki başka bir araştırmada İsveç’te bir
milyon kişinin IQ testleri ölçülmüş ve ilerleyen 20 yıldaki ölüm oranları
karşılaştırılmış. Sonuçlar çok bariz bir şekilde IQ seviyesinin artışının ölüm
oranını azalttığını göstermiş. IQ seviyeleri 1’den 9’a kadar sıralandığında (1
en düşük) 1 seviyesinde olanların ölüm risklerinin 9’lara göre 3 kat daha fazla
olduğu gözlemlenmiş. (Der, Batty et al.
2009) BKZ: Tablo1 Ayrıca IQ ve ölüm oranlarının özeti niteliğindeki tablo için
BKZ: Tablo2
Tablo1
Tablo2
Beşinci korelasyonumuz IQ
ile sanat başarısı arasında. İsveç’te 10500 tane ikizin yer aldığı bir
araştırmada IQ ile ritimleri, tonları ve perdeleri ayırt etme arasında 0.23 ile
0.42 arasında oranla bir bağıntı olduğu gözlemlenmiş. (Mosing, Pedersen
et al. 2014) Başka araştırmalar yüksek zeka seviyesi ile sahip
olunan patent ve sanat ödülleri arasında bağıntı olduğunu göstermiş. (Wai, Lubinski et
al. 2005)
Altıncı korelasyonumuz
zeka ile liberalizme eğilim arasında. Araştırmalar zeka seviyesi arttıkça
ırkçılığın, cinsiyetçiliğin, aile ve devletin uyguladığı baskıcı politikaları
kabul etme eğiliminin azaldığını göstermiş. Yani zeka ve sosyal açıdan liberal
olma arasında 0.45 oranla pozitif bir korelasyon var gibi görünüyor. (Deary, Batty et
al. 2008) Başka bir araştırma da zeka ile hem ekonomik hem
de sosyal liberalizme eğilimin korelasyon halinde olduğunu göstermiş. (Carl 2014)
Yedinci korelasyonumuz
zeka ile dindarlık arasında. Yapılan bir meta-analize göre araştırmalar zeka seviyesi arttıkça dindarlığa eğilimin
azaldığını göstermiş. Dindarlık ile zeka arasındaki korelasyon 0.25 oranla
zayıf olmakla beraber köktendincilik ile zeka arasındaki negatif bağıntının
daha liberal ve spirütüel olanlara kıyasla daha yüksek olduğu gözlemlenmiş. (Zuckerman,
Silberman et al. 2013)
Sekizinci korelasyonumuz
IQ ile mutluluk seviyesi arasında. Araştırmalar "Aptallık mutluluktur." klişesinin gerçeği yansıtmadığını
göstermiş. Zeka ile mutluluk arasında pozitif korelasyon var gibi duruyor.
Bunun sağlık ve sosyoekonomik seviyedeki yükseklikle bağlantılı olduğu
gözlemlenmiş. (Ali, Ambler et al.
2013)
Dokuzuncu ve listedeki
tek zekayla bağlantılı olumsuz korelasyon miyopluk. Araştırmalar, zeki
insanların gözlük kullanmaya daha eğilimli olduğunu göstermiş. Teorilerden
birisi bunun sebebinin zeki insanların kitap okumaya daha eğilimli olması
olduğunu söylüyor.
Son olarak da ortada
insanların olduğunu düşündüğü fakat olmayan bir korelasyon var: Sosyallik.
İnsanlardaki genel algı zeki insanların asosyalliğe daha eğilimli olduğudur.
Araştırmalar zeka ile dışadönüklük ve uyumluluk arasında neredeyse hiç
korelasyon olmadığını göstermiş. (Wolf and Ackerman
2005)
KAYNAKÇA
Ali, A., G. Ambler,
A. Strydom, D. Rai, C. Cooper, S. McManus, S. Weich, H. Meltzer, S. Dein and A.
Hassiotis (2013). "The relationship between happiness and intelligent
quotient: the contribution of socio-economic and clinical factors." Psychol
Med 43(6): 1303-1312.
Calvin, C. M., I. J. Deary, C. Fenton, B. A. Roberts, G. Der, N.
Leckenby and G. D. Batty (2011). "Intelligence in youth and
all-cause-mortality: systematic review with meta-analysis." Int J
Epidemiol 40(3): 626-644.
Carl, N. (2014). "Verbal intelligence is correlated with
socially and economically liberal beliefs." Intelligence 44: 142–148.
Deary, I., S. Strand, P. Smith and C. Fernandes (2007).
"Intelligence and Educational Achievement." Intelligence 35: 13-21.
Deary, I., M. Taylor, C. Hart, V. Wilson, G. Davey Smith, D. Blane
and J. Starr (2005). "Intergenerational Social Mobility and Mid-Life
Status Attainment: Influences of Childhood Intelligence, Childhood Social
Factors, and Education." Intelligence 33.
Deary, I. J., G. D. Batty and C. R. Gale (2008). "Bright
children become enlightened adults." Psychol Sci 19(1): 1-6.
Der, G., G. D. Batty and I. J. Deary (2009). "The association
between IQ in adolescence and a range of health outcomes at 40 in the 1979 US
National Longitudinal Study of Youth." Intelligence 37(6): 573-580.
Gottfredson, L. (2004). "Intelligence: Is It the
Epidemiologists' Elusive "Fundamental Cause" of Social Class
Inequalities in Health?" Journal of personality and social psychology
86: 174-199.
Mosing, M. A., N. L. Pedersen, G. Madison and F. Ullén (2014).
"Genetic Pleiotropy Explains Associations between Musical Auditory
Discrimination and Intelligence." PLOS ONE 9(11): e113874.
Strenze, T. (2007). "Intelligence and Socioeconomic Success: A
Meta-Analytic Review of Longitudinal Research." Intelligence 35: 401-426.
Wai, J., D. Lubinski and C. P. Benbow (2005). "Creativity and
Occupational Accomplishments Among Intellectually Precocious Youths: An Age 13
to Age 33 Longitudinal Study." Journal of Educational Psychology 97(3): 484-492.
Wolf, M. and P. Ackerman (2005). "Extraversion and
intelligence: A meta-analytic investigation." Personality and
Individual Differences 39:
531-542.
Zuckerman, M., J. Silberman and
J. A. Hall (2013). "The relation between intelligence and religiosity: a
meta-analysis and some proposed explanations." Pers Soc Psychol Rev
17(4): 325-354.
Yorumlar
Yorum Gönder